Kiitos, paras ystäväni

Lapsena inhosin lauluesityksiä

jos yleisössä

oli kukaan tuttu.

Pelkäsin niin paljon

olla huono

jopa perheenjäsenten nähden.

 

Aikuisena

sinä sait olla siellä.

Kaipasinkin sinua sinne.

En ollut koskaan paras.

Sinä hymyilit silti

minulle

silmilläsi ja sydämelläsi.

 

Kanssasi en koskaan ollut outo

sillä huonolla tavalla.

Seurassasi salaisimmillakin haaveillani

oli koti

Paikka jossa olla olemassa

hyväksyttyinä

oudon normaaleina

sillä hyvällä tavalla.

 

Pahimmat pelkoni taas

Niiden kanssa meillä oli vaikeaa.

Uskalsin luottaa niin kovin hitaasti

ja tein lähes kaikki mahdolliset virheet

ettei olisi tarvinnut.

Luulin vain

että haavani tekisivät minusta ruman

Epäkelvon.

Vasta nyt tajuan

että ne tekevät minusta ihmisen.

Anteeksi.

Että olin hidas.

Ja että olin joskus mahdoton.

Usein olin.

 

Ryppyni, karvani ja muhkurani

eivät haitanneet sinua

Etkä säikähtänyt

kun haisin urheilun jälkeen pahalta

Koska tytötkin haisee

Hikisinä.

Sinulle minä olin aina kaunis.

 

Kanssasi minulla oli hauskempaa

kuin kenenkään muun.

Ikinä.

Jos viimeinen hetkeni olisi koittanut

ruokaa laittaessa

tavallisena torstaina

kun ”biitti meni pyllyyn”,

olisin lähtenyt onnellisena

Elämältä kaiken saaneena.

 

Sinä valaisit minulle jokaisen huoneen

vain astumalla sisään.

Jokaisessa seurassa

olit se kiinnostavin tyyppi.

Ja maailman komein –

puku päällä tai silmät aamusikkarassa

vasta heränneenä.

 

Seurassasi olin kotona kaikkialla

Ruokakaupan käytävällä

Treffeillä pankin aulassa

Jopa niissä homeluolissa

tai evakkomatkalla hotellissa

tai sillä ilmapatjalla,

jolla nukkui hyvin kuukauden yöt

tyhjässä asunnossa.

Eikä kumpaakaan haitannut

vino keittiön lattia

siinä maailman ihanimmassa kodissa.

 

Kanssasi sain itkeä suuria menetyksiä

ja iloita onnistumisista

Keskittyä arjen velvollisuuksiin

ja nauttia vain, rentoutua.

Jakaa hetken elämää.

 

Elämällä on varmasti

jokin syy siihen

että hetki oli niin lyhyt.

 

Kiitos, paras ystäväni, kun olit siinä.

Ja kiitos kun olit sinä.

Kiitos kun olit.

Kiitos.

 

 

 

Kuva: Suvi-Marja Tuulia


Jätä kommentti